Personvern I skolen

Lærerprofesjonens etiske råd: Viktige anbefalinger for digital praksis i barnehage og skole
Lærerprofesjonens etiske råd har nylig publisert viktige anbefalinger for digital praksis i barnehage og skole. Dokumentet understreker at etisk bevissthet er fundamentalt for tilliten til lærere og ledere, og at alle i profesjonen har et ansvar for å utvikle dømmekraft og fremme refleksjon rundt digitale spørsmål.
Et sentralt tema er personvern. Rådet er tydelig på at bilder, video og lydopptak som kan identifisere barn eller elever, ikke skal tas eller deles uten eksplisitt samtykke fra foresatte. Dette inkluderer ansikt, kropp, stemme, navn og andre kjennetegn. Samtykket kan trekkes tilbake når som helst, og for elever over 13 år kreves signatur fra både elev og foresatt. Sikker lagring av filer for å hindre uautorisert tilgang fremheves også.
Når det gjelder dokumentasjon, presiseres det at fotografering, filming og lydopptak skal ha et pedagogisk formål og forankres i institusjonens retningslinjer. Kollegiet oppfordres til å diskutere både fotografering, lagring og deling av bilder, samt reflektere kritisk rundt nødvendigheten og hensikten med bildedeling med foresatte. Bruk av private enheter til dokumentasjon frarådes, og det understrekes at dokumentasjonen skal slettes når formålet er oppfylt.
Anbefalingene tar også for seg sosiale medier. Hovedregelen er at all digital kommunikasjon mellom lærere og elever bør skje gjennom skolerelaterte kanaler. Det etterlyses tydelige regler for læreres samhandling med elever på sosiale medier, og vennskap mellom lærere og elever vurderes som problematisk. Eventuelle unntak fra disse retningslinjene skal diskuteres i kollegiet.
Avslutningsvis understreker rådet lærernes ansvar, forankret i den etiske plattformen, om å verne barn og elever mot krenkelser. Lærere må være bevisst sin maktposisjon og utvise varsomhet ved eksponering av barn og elever på digitale flater. Etiske diskusjoner i kollegiet oppfordres for å utvikle lokale retningslinjer for digital praksis.
Disse anbefalingene fra Lærerprofesjonens etiske råd er et viktig bidrag til bevisstgjøring og refleksjon rundt de etiske utfordringene knyttet til digitalisering i barnehage og skole. De gir konkrete retningslinjer og oppfordrer til dialog i kollegiene for å sikre barns og elevers personvern og en ansvarlig digital praksis.
Personvern i barnehage og skole: En oppsummering fra Udir.no
Utdanningsdirektoratet (Udir.no) har publisert informasjon om personvern (GDPR) i barnehager og skoler. Det er viktig at alle ansatte vet hvordan de skal behandle personopplysninger om barn og elever på en lovlig og trygg måte. Kommunen, fylkeskommunen og styret i private barnehager og skoler har ansvaret for å oppfylle kravene i personvernregelverket.
Hva er personopplysninger?
Definisjon: Personopplysninger er alle opplysninger eller vurderinger som kan knyttes til enkeltpersoner.
Grunnleggende prinsipper for behandling av personopplysninger:
Lovlig, rettferdig og åpent: Behandlingen skal ha et behandlingsgrunnlag.
Formålsbegrensning: Behandlingen skal skje til spesifikke formål.
Dataminimering: Det skal ikke behandles flere opplysninger enn nødvendig.
Riktighet: Opplysningene skal være riktige.
Lagringsbegrensning: Lovlig og sikker lagring.
Integritet og konfidensialitet: Sikkerhet for opplysningene.
Typiske situasjoner der personopplysninger behandles:
Registrering av barn og elever.
Kartlegging av individuelle behov.
Deling av personopplysninger:
Når barnehagen eller skolen skal dele eller gi tilgang til personopplysningene, må det vurderes om det er lovlig. Foreldre er en typisk gruppe som skolen deler informasjon med. Barn har selvstendig rett til personvern, men det kan være nødvendig å dele informasjon med foreldrene for å utøve foreldreansvaret og ha et godt samarbeid med hjemmet.
Viktig: Skolen bør ikke sende ut e-post til alle foreldre med alle e-postadresser synlige i mottakerfeltet. Et mer personvernvennlig alternativ er å sette alle mottakerne i blindkopi.
Udir.no har også utviklet kompetansepakker om personvern i barnehagen og skolen for å støtte eiere, ledere og ansatte i å ivareta personvern i praksis.



Hva er SkoleSec?
SkoleSec er et prosjekt initiert av KS (Kommunesektorens organisasjon) som fokuserer på å styrke arbeidet med personvern og informasjonssikkerhet i skolen. Det er et samarbeid mellom kommuner og fylkeskommuner.
Hva vil KS oppnå med dette?
Målene med SkoleSec er å:
Øke bevisstheten og oversikten over personvern og informasjonssikkerhet i kommunene.
Sette skolene i stand til å kartlegge og iverksette tiltak for å forbedre personvern og informasjonssikkerhet.
Etablere en regional veiledningstjeneste for personvern og informasjonssikkerhet.
Lage konkrete ressurser for å løfte kompetanse, forenkle prosesser og få fortgang i arbeidet med bedre og tryggere innramming av læringsteknologi i skolesektoren.
Bidra til en mer samordnet sektor i samspill med andre sentrale ressursmiljøer og leverandørmarkedet, og forenkle og forbedre anskaffelse og implementering av nye fremtidige digitale tjenester i skolen. 

Nytten for de som jobber med utdanning:
Økt kompetanse innenfor personvern og informasjonssikkerhet.
Bedre ivaretakelse av elevenes personvern og informasjonssikkerhet.
Tryggere bruk av digitale læremidler og ressurser.
Tilgang til ressurser og veiledning for å vurdere personvernkonsekvenser ved bruk av digitale læringsressurser.
Styrket innramming og sikring av det digitale læringsmiljøet til elever.
Vil du vite mer om SkoleSec?

You may also like

Back to Top